دانستنیها

سنسور دمای آب (فشنگی) چیست؟

سنسور دمای آب

سنسور دمای آب یکی از حسگرهای خودرو است که برای نظارت بر دمای مایع خنک‌کننده موتور استفاده می‌شود. فشنگی آب نامی است که توسط تعمیرکاران به این قطعه اطلاق می شود. این سنسور نقش مهمی در عملکرد موتور خودرو دارد و فقدان یا خرابی آن باعث اختلالاتی در کارکرد موتور می شود.
این سنسور در ابتدا مقداری ولتاژ را از خودرو دریافت می کند و در مقابل در زمانی که دمای خودرو تغییر می کند مقاومت به کار رفته در سنسور نیز تغییر می کند. حال سنسور وارد عمل شده و این تغییرات را به کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می کند تا ECU تصمیم بگیرد. ECU با اطلاع پیدا کردن از دمای آب موتور دور فن را تعیین می کند و همچنین بر اساس سرد یا گرم بودن موتور معین می کند چه میزان بنزین توسط سوزن انژکتور پاشش شود. در این مقاله با spmashin همراه باشید تا به سراغ بررسی فشنگی خودرو و علائم خرابی آن برویم.

دلیل خرابی سنسور دمای آب

دلیل عمده خرابی سنسور دمای آب (Water Temperature Sensor)، ایجاد رسوب و زنگ زدی بر روی سنسور است. همچنین سوختن فشنگی، قطع شدن اتصالات و سیم ها نیز می‌تواند موجب از کار افتادن سنسور دمای آب شود

علائم خرابی فشنگی خودرو

یکی از اولین نشانه های خرابی این قطعه را باید در آمپر آب خودرو پیدا کرد؛ در این حالت ممکن است آمپر حرکت نکند یا عدد درستی را نشان ندهد. نشت آب در اطراف سنسور نیز ممکن است اتفاق بیافتد که در این حالت باید از سلامت آن اطمینان حاصل کرد.
یکی دیگر از علائم خرابی سنسور دمای آب خودرو تاثیر این قطعه بر روی فن رادیاتور خودرو است؛ در این حالت ممکن است فن خاموش یا روشن نشود یا زمانی روشن و خاموش شدن آن مناسب نباشد. عدم عملکرد فن خودرو نیز می تواند منجر به جوش آوردن مکرر خودرو یا دیر روشن شدن آن شود.
همچنین از دیگر نشانه های خرابی این قطعه می توان به افزایش مصرف سوخت اشاره کرد چرا که در صورت عدم ارسال اطلاعات صحیح درباره دمای موتور خودرو، ECU دستور پاشش میزان بیشتری بنزین را صادر می کند و باعث افزایش میزان مصرف سوخت می شود.
به علاوه در صورتی که سنسور دمای آب خودرو به درستی کار نکند چراغ روی صفحه کیلومتر شمار روشن می شود. خروج دود سیاه از اگزوز و ریپ زدن موتور، گاز خوردن پی در پی موتور در حالت دور آرام و روشن نشدن موتور با دلیل قطع جرقه کوئل از دیگر نشانه های خرابی فشنگی آب خودرو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *