دانستنیها

سوپاپ موتور خودرو چه وظیفه ای دارد؟

سوپاپ موتور خودرو

موتور خودرو، که از آن به عنوان تپنده ماشین نیز یاد می شود، محرک و عامل اصلی حرکت ماشین است. در سالیان اخیر، مهندسان و طراحان فعال در صنعت خودروسازی سعی داشته اند تا با نوآوری های خود عملکرد موتور خودرو را بهبود بخشند و سبب عملکرد بهتر خودروها و کاهش مصرف سوخت آن ها شوند. سوپاپ موتور خودرو یکی از تجهیزاتی است که در پیشرانه خودرو وظیفه کنترل و هدایت کردن سوخت را به پیشرانه ماشین برعهده دارد و نقشی کلیدی در مصرف سوخت خودروها دارند. در این مقاله با وبسایت spmashin همراه باشید تا به معرفی جامع سوپاپ موتور خودرو و وظیفه آن در سیستم پیشرانه بپردازیم.

سوپاپ موتور خودرو چیست؟

برای تعریف مناسب و کاربردی سوپاپ موتور خودرو (Car Engine Valves)، بد نیست ابتدا به سراغ معنی کلمه سوپاپ و ریشه آن برویم. سوپاپ، Soupape، یک کلمه فرانسوی است که در فرهنگ لغت فرانسوی به معنای دریچه است. در نتیجه هنگامی که از کلمه سوپاپ استفاده میکنیم، منظور چیزی است که ورودی و خروجی رو کنترل می کند. سوپاپ خودرو را می توان به عنوان قطعاتی در نظر گرفت که وظیفه انتقال سوخت به داخل سیلندرهای پیشرانه را بر عهده دارند. علاوه بر انتقال سوخت، سوپاپ ها وظیفه خارج کردن دود و هوای تولید شده در داخل سیلندرها بر اثر اشتعال و هدایت کردن به سمت اگزوزها را نیز به دوش می کشند.

سوپاپ موتور خودرو

وظایف اصلی سوپاپ موتور خودرو چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، سوپاپ در پیشرانه خودرو به مانند یک دریچه عمل می کند. سوپاپ ها به صورت کلی دو وظیفه انتقال سوخت و هوا به داخل سیلندر و همچنین خارج کردن دود ناشی از سوزاندن سوخت در مورد را به سمت اگزوزها بر عهده دارند. علاوه بر این، سیلندرهای موتور برای اینکه بتوانند عمل احتراق را صورت دهند، نیازمند یک فضای ایزوله و غیر قابل نفوذ هستند. سوپاپ ها در کنار واشر سر سیلندر و خود سر سیلندر این فضا را برای سیلندرها تامین می کنند تا بتوانند عمل احتراق بدون هیچگونه دخالت خارجی انجام دهند.

انواع مختلف سوپاپ در پیشرانه خودروها

به صورت کلی سوپاپ ها در موتور خودرو به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. سوپاپ ورودی یا سوپاپ گاز: سوپاپ گاز همان سوپاپی است که انرژی و اکسیژن مورد نیاز برای عملیات احتراق را به داخل سیلندرها هدایت می کند. سوپاپ ورودی در مقایسه با سوپاپ خروجی دارای اندازه بزرگتری است و نسبت به سوپاپ دود دارای مقاومت حرارتی کمتری است.
  2. سوپاپ خروجی یا سوپاپ دود: سوپاپ دود نیز سوپاپی است که پیشرانه خودرو به کمک آن دود به وجود آمده از عمل احتراق را به سمت اگزوزها می فرستد. سوپاپ دود در مقایسه با سوپاپ ورودی دارای اندازه کوچکتری است اما از مقاومت حرارتی بیشتری برخوردار است.

سوپاپ موتور خودرو

نحوه زمانبندی عملکرد سوپاپ موتور خودرو

برای اینکه موتور و سیلندرها بتوانند عملکردی منظم و پایدار داشته باشند، سوپاپ ها باید در یک زمانبندی منظم باز و بسته شوند. برای اینکه این زمانبندی به درستی در موتور خودرو رعایت شود، قطعه ای به نام میل بادامک به کار گرفته می شود. قطعه میل بادامک به لطف شکل بادامک های خود زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را تنظیم می کند. قطعه میل بادامک به صورت دائم با میل لنگ در ارتباط است. بنابراین زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها با حرکت پیستون ها هماهنگ است.

سوپاپ موتور خودرو

سخن نهایی

در این مقاله با عملکرد و نقش سوپاپ موتور خودرو آشنا شدیم و انواع مختلف سوپاپ ها را زیر ذره بین بردیم. امیدواریم توانسته باشیم تا اطلاعات مفیدی را در مورد سوپاپ ها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما می توانید در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد با کارشناسان spmashin در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *