اخبار و بررسی ها

چه شرکت‌هایی مجوز واردات خودرو می‌گیرند؟

مجوز واردات خودرو

بحث واردات خودرو به کشور هنوز به اتمام نرسیده است. وزارت صمت می‌گوید که خودروهای خارجی در چندماه آینده وارد کشور می‌شود. اما هنوز نام شرکت‌های واردکننده را اعلام نکرده است. اما چه شرکت‌هایی می‌توانند مجوز واردات خودرو را کنند؟ در ادامه با spmashin همراه باشید تا پاسخ این سوال را با یکدیگر بررسی کنیم.

به گزارش spmashin به نقل از تجارت نیوز، بحث واردات خودرو به کشور هنوز به اتمام نرسیده است. اما وزارت صمت می‌گوید که خودروهای خارجی در چندماه آینده وارد کشور می‌شوند. البته این وزارتخانه در تصمیم‌ها و اقداماتش با ابهامات و تناقضات زیادی همراه است و حتی تا کنون آئین‌نامه و دستورالعمل شفافی تدوین نکرده است.

مطلب مرتبط – ایران از کدام کشورها خودرو وارد می‌کند؟

چندی پیش اعلام شد که نام شرکت‌های منتخب برای واردات خودرو به زودی توسط وزارت صمت اعلام می‌شود. اما بعد از آن سخنگوی وزیر صمت در دومین نشست خبری خود گفت که درخواست واردکنندگان شفاف نیست و وزارت صمت مهلت ارسال درخواست‌نامه افراد را تمدید کرده است.

از طرفی دیگر، امید قالیباف در همان نشست خبری اعلام کرد که برخی از شرکت‌های داخلی در حال مذاکره با خودروسازان کره‌ای هستند تا خودروهای اقتصادی باکیفیت این کشور به کشور وارد شود.

چه شرکت‌هایی مجوز واردات خودرو را دارند؟

با توجه به ابهامات موجود در آئین‌نامه، هنوز مشخص نیست که کدام شرکت‌ها اجازه وارد کردن خودرو به کشور را می‌یابند. البته عوارض این ابهامات به انجمن واردکنندگان نیز رسیده و دبیر این انجمن می‌گوید بعید است که این طرح تا پایان سال عملی شود.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: اجرای آئین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو تدوین شده، دشوار است. به نظر نمی‌رسد این دستورالعمل برای واردات، قابلیت اجرا داشته باشد و امسال خودرویی وارد کشور نمی‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: این آئین‌نامه را می‌توان به عنوان یک دستورالعمل ایده‌ال‌ در نظر گرفت که در شرایط غیرتحریمی قابل اجرا است. به نظر می‌رسد که وزارت صمت تنها یک آئین‌نامه‌ای را تدوین کرده تا به وظیفه خود عمل کرده باشد و به اجرای آن فکری نکرده است. از طرفی دیگر، این آئین‌نامه تاریخ انقضا دارد و اگر تا پایان سال عملی نشود، به احتمال زیاد پرونده اجرای این طرح در سال بعد هم بسته می‌شود.

او افزود: وزارت صمت هنوز خبری در رابطه با اینکه چه شرکت‌هایی می‌توانند خودرو وارد کنند منتشر نکرده است. اما در تنها بند شفاف آئین‌نامه واردات خودرو به این نکته اشاره شده که واردات قبل از ثبت سفارش و بارگیری ممنوع است.

شرکت‌های خصوصی چقدر شانس دارند؟

اما شرکت‌های خصوصی می‌توانند خودرو وارد کنند؟ شانس این شرکت‌ها چقدر است؟

دادفر در رابطه با ایرادهای موجود در آئین‌نامه گفت: طبق دستورالعملی که برای واردات منتشر شده، شرکت‌های خصوصی و افراد نمی‌توانند خودرو به کشور وارد کنند. اما مشخص نیست که چرا وزارت صمت اعلام کرده که افراد می‌توانند درخواست خود را به این وزارتخانه ارسال کنند. در حالی که طبق برخی از گفته‌ها، فقط خودروسازان هستند که قابلیت وارد کردن خودرو دارند.

او در ادامه افزود: اما باید به این نکته توجه کرد که طبق ماده چهار آئین‌نامه، کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند که شرکت نمایندگی یک برند خودروسازی داشته باشند. یعنی با این قانون، حتی خودروسازان دولتی نیز قابلیت واردات را ندارند. چون این شرکت‌ها نماینده یک برند نیستند.

دادفر گفت: خودروسازان شاید بتوانند به صورت غیرنمایندگی خودرو وارد کنند که آن هم بعید است که بعد از ورود این خودروها خدمات پس از فروش داشته باشند.

واردات خودرو به کاهش التهاب بازار کمک می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، وعده دیگری که وزارت صمت در رابطه با واردات خودرو به کشور داده بود، کاهش التهاب بازار و به تعادل رسیدن قیمت‌ها در نقطه تعادلی بود.

اما به نظر نمی‌رسد که در صورت اجرایی شدن این طرح هم، نزریق ۷۰ هزار خودرو به بازار بتواند تغییری در وضعیت بازار ایجاد کند و باعث کاهش قیمت خودرو در بازار کشور شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *