دانستنیها

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

گیربکس های دستی خودرو یکی از مدل های گیربکس ای هستند که در خودروها بکار می روند. ممکن است رانندگان در طی سال های متوالی در هنگام رانندگی با این نوع از سیستم های انتقال قدرت، عادت های بدی را پرورش دهند که موجب آسیب رساندن به قطعه بسیار مهم شود. در این مقاله با spmashin همراه باشید تا نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم و نکاتی که سبب افزایش عمر سیستم انتقال قدرت دستی در خودرو می شود را زیر ذره بین ببریم. 

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو کدامند؟

با توجه به اهمیت بسیار بالای سیستم انتقال قدرت خودرو نیاز است تا با علل های آسیب به گیربکس دستی آشنا شویم و راه های بهبود عمر گیربکس دستی را بشناسیم. در ادامه قصد داریم تا به بررسی نکات مهم در محافظت از گیربکس دستی (Manual Transmission) خودرو بپردازیم.

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

استفاده مناسب از کلاچ

یکی از نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو استفاده مناسب و با دقت از گیربکس خودرو است. هنگامی که زمان رسیدن تعویض دنده می رسد، دقت کنید که کلاچ را تا انتها فشار دهید. این رفتار شما باعث می شود تا در آینده از آسیب رسیدن به گیربکس جلوگیری شود و دنده ها با سهولت بیشتری تعویض شوند. همچنین باید دقت کنید که پا خودرو را هنگامی رانندگی از روی کلاچ بردارید تا از فشار اضافی و بی مورد بر روی کلاچ جلوگیری نمایید. 

عدم استراحت دستان بر روی دنده 

یکی از موارد آسیب زننده به گیربکس های دستی، قرار دادن دست ها بر روی دنده جهت استراحت است. همین حرکت ساده می تواند در دراز مدت سبب کاهش عمر گیربکس و ایجاد مشکلات در سیستم انتقال قدرت دستی خودرو شما شود. همواره سعی کنید تا دستان خود را بر روی فرمان قرار دهید، چرا که نیرویی که دست شما بر دنده اعمال می کند، نیرویی اضافی به اتصالات و چرخ دنده ها بوده و ممکن است به این قطعات آسیب برساند. 

خلاص نکردن خودرو

یکی دیگر از نکات مهم جهت نگهداری از گیربکس های دستی، خلاص کردن خودرو در مواقع عدم حرکت است. هنگامی که خودرو به صورت کامل متوقف شده است، نیاز است تا حتما دنده را در حالت خلاص قرار دهید و از قرار دادن دنده بر روی دنده شماره یک خودداری نمایید. عدم خلاص کردن خودرو هنگام توقف در طولانی مدت سبب آسیب رسانی به قطعات و اتصالات موجود در سیستم انتقال قدرت خواهد شد. 

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

مدیریت کردن دور موتور خودرو

از دیگر نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو می توان به مدیریت کردن میزان دور موتور خودرو است. هنگامی که نیاز دارید تا شتاب بیشتری بگیرید، بهتر است تا این کار را به کمک تعویض دنده انجام دهید. اگر بخواهید با دور موتور بالا شتاب بیشتری از سمت موتور خودرو دریافت کنید، سبب آسیب رسانی به موتور خودرو خواهید شد. بنابراین همواره دنده خودرو خود را در دور موتورهای مناسب تعویض کنید تا از افزایش عمر گیربکس خودرو خود اطمینان حاصل نمایید. 

چک کردن منظم گیربکس

نکته دیگری که می تواند در نگهداری و محافظت کردن کمک کننده باشد، چک کردن منظم خودرو و مخصوصا گیربکس و سیستم انتقال قدرت آن است. همین چک کردن منظم می تواند سبب افزایش عمر قطعه و شناسایی مشکلات احتمالی در این بخش از خودرو شما باشد. پیشنهاد می شود که حداقل سالی یک بار سیستم انتقال قدرت خودرو را مورد بررسی و چک کردن قرار دهید. 

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

سخن نهایی

گیربکس های دستی خودرو از جمله سیستم های انتقال قدرت محبوب و پرطرفدار در دنیای خودرو به شمار می روند. در این مقاله سعی کردیم تا نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان و همراهان spmashin مفید واقع شده باشد. در صورت وجود هر گونه سوال و پیشنهاد می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *