دانستنیها

هر آنچه باید در مورد کمپرسور کولر بدانید

کمپرسور کولر

کمپرسور کولر

در ادامه با وبسایت spmashin همراه باشید تا هر آنچه نیاز است در مورد کمپرسور کولر بدانید. کولر خودرو یکی از تجهیزات ضروری و پر کاربرد در فصل گرم سال است که نبود آن می تواند کیفیت رانندگی را کاهش دهد و احتمال تصادف را نیز افزایش دهد. سیستم تهویه یکی از تجهیزات کاربردی و مهم در صنعت خودروسازی است که عملکرد نسبتاً ساده ای دارد. و تمامی سیستم‌های تهویه با خنک کردن کابین و حذف رطوبت شناخته می‌شوند.
سیستم های خنک کننده خودرو یکی از موارد مورذ استفاده در اتومبیل‌ها ست. که از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آن کمپرسور است. کمپسور نقش اصلی آن، به گردش درآوردن گاز مبرد است. داخل سیستم کولر خودرو گاز مبرد قرار گرفته و این گاز به دلیل دمای پایین که دارد، با گرفتن دمای محیط، تبخیر شده و فضا را خنک می‌کند
کمپرسور به عبارتی متراکم کننده از انواع دستگاه های مکانیکی می باشد که از یک یا چند سیلندر و پیستون تشکیل شده است. این دستگاه در موتور خودرو ها، هوا را گرفته و از طریق سوپاپ‌، به داخل سیلندر فرستاده می شوند. در این مرحله، سرمای ایجاد شده از طریق لوله‌ها به اوپراتور رسیده و به وسیله فن، وارد کابین خودرو می‌شود. در حقیقت باید گفت که کمپرسور کولر خودرو به شکلی فرایندی است که در کولر اتفاق می‌افتد. این قطعه باعث می شود گاز خنک کننده را از اوپراتور به کندانسور بیاورد و دوباره پس از طی مسیر به اوپراتور باز گرداند. این تغییر عموماً باعث افزایش دمای سیال می‌شود که با استفاده از این گاز داغ، و طی کردن چند فرایند دمای محیط را کاهش می‌دهد.

دلیل خرابی کمپروسور کولر

1.خرابی و معیوب شدن کلاچ

یکی از دلایل خراب شدن کمپرسور کولر خودرو به بروز ایراد در بخش کلاچ ماشین مربوط می شود. در مواقع شروع به کار سیستم تهویه خودرو، قطعه کلاچ نیز درگیر می شود. در اثر درگیری این قطعه، چرخش و عملکرد پولی انجام می گیرد. در صورت درگیر نشدن کلاچ، کارکرد سیستم خنک کننده خودرو با اختلال مواجه می شود.
تعویض و شارژ گاز کمپرسور و برطرف کردن ایراد کلاچ در رفع این مشکل کمک شایانی می نماید. در برخی مواقع چرب شدن و کثیفی کلاچ موجب کار نکردن کمپرسور کولر می شود. در ضمن، با رگلاژ ماشین به راحتی می توان خرابی کلاچ را برطرف کرد.

2.فرسودگی باتری علت خرابی کمپرسور کولر ماشین

در برخی مواقع دلیل خراب شدن کمپرسور کولر از مستهلک شدن و فرسودگی باتری خودرو ناشی می شود. باتری ماشین برق و انرژی مورد نیاز برای کارکرد و عملکرد بسیاری از قطعات، از جمله کمپرسور کولر را تامین می کند. فرسوده شدن باتری موجب عملکرد نادرست قطعات و مختل شدن سیکل کارکرد کمپرسور ماشین می شود.

3.وجود فاصله میان پولی و کلاچ

از دیگر دلایل خراب شدن کمپرسور کولر خودرو می توان به ایجاد فاصله میان پولی و بخش کلاچ اشاره نمود. برای کارکرد بهینه سیستم خنک کننده، پولی و کلاچ با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند. بروز هرگونه فاصله میان این اجزا، عملکرد بهینه و مطلوب کمپرسور را تحت شعاع قرار می دهد.

4.معیوب شدن ترموستات علت خرابی کمپرسور کولر ماشین

خرابی ترموستات نیز در خراب شدن کمپرسور کولر ماشین تاثیرگذار و مؤثر است. معیوب شدن ترموستات علاوه بر مختل کردن چرخه کارکرد کمپرسور، موجب قطع و وصل شدن مداوم و پیوسته کمپرسور می شود.

5.معیوب بودن رله کمپرسور

این قطعه ضمن روشن و خاموش کردن کمپرسور، دمای اواپراتور و رطوبت را در یک بازه مناسب و مشخص نگه می دارد. بروز هرگونه ایراد در رله کمپرسور، کارکرد نادرست و نامطلوب سیستم خنک کننده را در پی دارد.

علائم خرابی کمپرسور کولر

1. تولید سر و صدای زیاد

از مهم ترین علائم خراب شدن کمپرسور (Compressor) کولر، تولید صداهای زیاد و غیر متعارف و لرزش و ارتعاش سیستم خنک کننده می باشد. شل شدن یا لق شدن تسمه مربوط به کمپرسور و خارج شدن آن از جای خود، از عامل های اصلی تولید سروصدای آزاردهنده کولر محسوب می شود.
با سفت و محکم کردن پیچ ها و اتصالات می توان این مشکل را برطرف کرد. در برخی مواقع، سروصدای زیاد در اثر خالی شدن گاز مبرد کولر ایجاد می گردد. شارژ گاز کولر توسط متخصص کاربلد در رفع این مشکل کمک کننده می باشد.

2.نشت گاز کولر

بروز نشتی و تخلیه گاز کولر را می توان از دیگر نشانه های خراب شدن سیستم خنک کننده خودرو برشمرد. در صورت تخلیه گاز کولر در کوتاه ترین بازه زمانی (حدود دو هفته) به احتمال زیاد در ساختار سیستم خنک کننده نشتی بروز پیدا کرده است. با تست نشتی زیر نظر مکانیک باتجربه و متبحر می توان درصدد رفع این مشکل برآمد.

3.انتشار بوی نامطبوع از کولر

از دیگر علائم و نشانه های خرابی کمپرسور می توان انتشار بوی بد و نامطبوع را عنوان کرد. در بسیاری مواقع این بوی بد به علت وجود جلبک ها و تجمع ذرات بر روی قطعه اواپراتور دستگاه ایجاد می گردد. با این حال، انتشار بوی بد می تواند ناشی از خرابی یا گرفتگی لوله تخلیه اواپراتور باشد

شرایط نگهداری کمپروسور کولر

هر یک ماه یکبار باید از کولر خودرو استفاده شود تا گاز و روغن آن مخلوط شده و به کار بیفتد در غیر این صورت خطر فاسد شدن و خرابی افزایش پیدا می کند. قبل از ورود به فصل های گرم حتما از سلامت خودروی تان مطمئن شوید و گاز کولرتان را چک کنید.
خصوصا زمانی که کولرتان چند ماهی است روشن نشده و احتمال می رود آلاینده ها، ذرات گرد و غبار و مواد اسیدی وارد محفظه ها و مدار کولر خودرو شده باشند. نکته مهم بعدی این است که: حتما فیلتر هوای خود را تعویض کنید، محیط کولر خودرو میزبان خوبی برای رشد و تجمع انواع باکتری ها و قارچ ها می باشد، تنفس باد کولری که مملو از قارچ و باکتری باشد می تواند شما را به میزبان دوم تبدیل کند.

 

برای خرید کمپرسور کولر اورجینال جک جی ۵ اتوماتیک با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت بر روی اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *