دانستنیها

هر آنچه در مورد سیبک فرمان باید بدانید

سیبک فرمان

سیبک فرمان چیست؟

در سیستم تعلیق خودرو قطعه ای به نام سیبک فرمان وجود دارد که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ‌ها هم می‌شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا، به صورت هم زمان می‌شود. سیبک فرمان از یک طرف به طبق‌های خودرو و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود. فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید، این قطعه هم چرخ ها را به همان طرف می‌چرخاند.

دلیل خرابی

سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند و تلاش می کنند که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند.
از این رو این قطعه نیز همانند دیگر قطعات سیستم تعلیق تحت فشار زیادی است و با توجه به اهمیت آن باید از سلامت آن‌ها اطمینان یافت. ممکن است این قطعه در اثر ضربات شدید در تصادفات یا عبور از مسیرهای ناهموار دچار لهیدگی و حتی شکستگی شود. به علاوه این قطعه در معرض خوردگی و زنگ زدگی نیز قرار دارد و در اثر کارکرد به مدت طولانی و قرار گرفتن تحت فشار می تواند دچار سایش و لقی نیز گردد.
هرزشدن مهره و یا خرابی رزوه پیچ سیبک، پارگی گردگیر و نفوذ گرد وغبار به داخل سیبک نیز از اتفاقاتی هستند که ممکن است برای این قطعه رخ دهد.

علائم خرابی

آسیب دیدگی سیبک فرمان به هر دلیلی از جمله دلایل مذکور می تواند علائمی همچون افزایش فرسودگی سایر قطعات سیستم فرمان، ساییده شدن لاستیک های جلوی خودرو یا به اصطلاح لاستیک سایی، کاهش فرمان پذیری خودرو، سفت شدن فرمان خودرو یا لقی و خلاصی بیش از حد آن و عدم بازگشت اتوماتیک فرمان خودرو به وضعیت مستقیم پس از عبور از پیچ را به همراه داشته باشد.
کشیده شدن فرمان به یک سمت، شنیده شدن صدا در هنگام عبور از دست انداز و لرزش فرمان در زمان حرکت یا پیچیدن خودرو از دیگر علائم خرابی سیبک فرمان است.

نگهداری اصولی

از آنجایی که سیبک فرمان از اجزای سیستم تعلیق محسوب می‌شود، هر گونه آسیب به این سیستم می‌تواند این قطعه را دچار مشکل کند. در نتیجه عواملی چون عبور از مسیرهای ناهموار، عبور از سرعتگیرها با سرعت زیاد و استفاده بیش از حد از ظرفیت خودرو سیستم تعلیق خودرو را دچار مشکل می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *