دانستنیها

همه چیز در مورد بوق خودرو

بوق خودرو

بوق خودرو یکی از تجهیزات مهم و اساسی امنیتی در خودرو است که جهت اعلام حضور و همچنین اعلام خطر در حین رانندگی مورد استفاده قرار می گیرد. بوق خودرو به علت کارکرد ساده ای که دارد، زمان زیادی است که تکنولوژی ساخت آن بدون تغییر باقی مانده و خبری از نوآوری جدید در زمینه تولید بوق ماشین نیست. با این حال، خرابی بوق اتومبیل می تواند مشکلاتی را برای راننده و سرنشینان به بار آورد و احتمال تصادفات را بالا می برد. در این مقاله قصد داریم تا به موشکافی بوق خودرو، اجزا مختلف آن و همچنین علل رایج خرابی بوق در ماشین بپردازیم. با spmashin همراه باشید.

بوق خودرو چگونه کار می کند؟

برای اینکه بتوانیم به نحوه کارکرد بوق ماشین(Car Horn) پی ببریم، نیاز است تا با اجزا تشکیل دهنده سیستم بوق درون اتومبیل ها آشنا بشیم. بطور کلی سیستم بوق در ماشین از سه قسمت تشکیل شده که عبارتند از:

  • کلید بوق
  • قطب باطری
  • قسمت اصلی بوق خودرو

هنگامی که راننده بوق را می فشارد، برق لازم از طریق یک رله، که به بخش کلید بوق، قطب مثبت باطری و قطعه اصلی بوق متصل است، وارد سیستم اصلی بوق ماشین می شود و سپس صدای بوق شنیده می شود. علیرغم عملکرد ساده بوق ماشین، گاهی ممکن است در قطعات مختلف آن نظیر سیم کشی و رله مشکلاتی پیش آید که بوق خودرو را غیر فعال می کند.

بوق خودرو

انواع بوق ماشین

اکنون که با ساختار کلی بوق در خودروها آشنا شدیم، اکنون بهتر است تا انواع بوق های ماشین را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی، مدل های مختلف بوق ماشین شامل مدل های زیر هستند:

  • بوق های الکتروموتوری
  • بوق های مغناطیسی
  • بوق های آژیری

بوق های الکتروموتوری امروزه دیگر جایی در میان بوق های تولیدی ندارند ، منسوخ شده اند. بوق های مغناطیسی یا الکترومکانیکی متداول ترین و رایج ترین مدل های بوق هستند که در تمامی خودروهای امروزی یافت می شوند. بوق های آژیری نیز استفاده مخصوص خود را دارند و مخصوص آمبولانس ها، خودروهای پلیس و ماشین های آتش نشانی هستند.

بوق خودرو

علت عمل نکردن بوق خودرو چیست؟

عوامل مختلفی می توانند سبب عمل نکردن بوق ماشین شود. به همین خاطر، جهت عیب یابی بوق اتومبیل خود، نیاز است تا بخش های مختلفی را چک نمایید. بهتر است در ابتدا به سراغ رله متصل به بوق برود چرا که عامل رساندن برق به قطعه اصلی بوق است. اگر رله نتواند برق لازم را دریافت نماید، بنابراین خبری از شنیدن صدای بوق نیز نخواهد بود. اگر بوقی درون رله وجود نداشت، به سراغ سیم کشی میان رله و باتری بروید. اگر مشکلی در عملکرد رله وجود نداشت، بهتر است به سراغ کلید بوق که روی فرمان خودرو وجود دارد بروید. چک کنید که فشردن کلید بوق سبب رسیدن برق به رله می شود یا خیر. اگر این قسمت نیز عملکرد صحیحی داشت، نوبت به بررسی اتصال های مختلف در مدار بوق می رسد. در نهایت اگر تمامی قسمت ها مشکلی نداشتن، می توانید مطمئن باشید که علت کار نکردن بوق خودرو شما از وجود نقص در سیم کشی آن است.

علت ایجاد بوق ممتد در ماشین چیست؟

گاهی اوقات پیش می آید که بوق اتومبیل شما به صورت ممتد و یکنواخت شروع به کار کردن می کند. احتمالا برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که علت این امر چیست. برای پاسخ به این موضوع باید به دو دلیل اشاره کنیم. دلیل اول بوق ممتد خودرو، معیوب شدن رله موجود در سیستم بوق ماشین است. دلیل بعدی نیز می تواند خراب شدن کلید بوق ماشین شما باشد.

بوق خودرو

سخن نهایی

بوق ماشین یکی از ارکان مهم در ایمنی است و از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر، در این مقاله سعی کردیم تا ساختار بوق خودرو را زیر ذره بین ببریم و علت های رایج خرابی آن را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم این مقاله برای شما همراهان عزیز spmashin مفید واقع شده باشد. با گذاشتن دیدگاه ما را یاری فرمایید و در صورت وجود هرگونه سوال با کارشناسان spmashin در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *