دانستنیها

تسمه تایم: همه چیز در مورد تسمه تایم

تسمه تایم

واژه تسمه تایم یکی از واژه هایی است که میان طرفداران خودرو به صورت متعدد استفاده می شود. تسمه تایم، همانطور که نامش نیز پیداست، نقشی اساسی در سیستم زمان بندی یا همان تایمینگ خودرو ایفا می کند. این قطعه بسیار حیاتی، نظم را درون پیشرانه احتراقی خودرو برقرار می کند و عملکرد صحیح موتور خودرو وابستگی شدیدی به آن دارد. برای اینکه با این قطعه حیاتی و مهم در خودرو بیشتر آشنا شویم و دلایل تعویض یا خرابی آن را بهتر بشناسیم، در این مقاله با spmashin همراه باشید تا به صورت کامل این قطعه را زیر ذره بین ببریم و موضوعات مختلف در مورد آن را بررسی کنیم.

برای خرید تسمه تایم اورجینال و اصلی برای مححصولات جک می توانید از اینجا اقدام نمایید.

تسمه تایم چیست؟

درون موتورهای احتراقی، سوپاپ ها وظیفه انتقال سوخت به داخل سیلندرها و خارج کردن دود اضافی ناشی از احتراق به سمت اگزوزها را بر عهده دارند. برای اینکه زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ به صورت منظم و دقیق باشد، قطعه ای به نام تسمه تایم (Timing Belt) درون پیشرانه خودرو بکار رفته است. تسمه تایمینگ وظیفه اتصال میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ ها بر عهده دارد و هماهنگی موجود میان آن ها را برقرار می کند.

تسمه تایم

تاریخچه تسمه تایم

این قطعه برای نخستین بار در سال ۱۹۴۵ میلادی درون پیشرانه های خودرو ظاهر شد. مهندسین آلمانی در دهه ۶۰ میلادی توانستند با مهندسی خود، این قطعه را به آن قطعه ای که اکنون می شناسیم تبدیل کردند. سپس برند آلمانی گلس (Glas) در سال ۱۹۶۲ شروع به تولید انبوه و استفاده از تسمه تایمینگ کرد و پس از آن تسمه تایمینگ به عضوی جدا نشدنی از پیشرانه های احتراقی تبدیل شدند.

نشانه های تعویض

تسمه تایمینگ، با توجه به اینکه میل سوپاپ را به میل لنگ متصل می کند، در طول زمان دچار فرسودگی می شود. در ادامه نشانه هایی رو بیان می کنیم که به شما این هشدار را می دهند را تا به تعویض این قطعه در خودرو خود اقدام نمایید. نشانه های تعویض این قطعه عبارتند از:

  • عملکرد بد و نامناسب دور موتور خودرو
  • از بین رفتن دندانه های موجود روی تسمه تایمینگ
  • وجود نقص و ایراد در سیستم استارت و حرکت کردن خودرو
  • وجود مشکل و ایراد در اگزوزهای خودرو

تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم

نمی توان یک زمان و طول عمری مشخصی را برای تسمه تایمینگ تعریف کرد. چرا که این مدت زمان کاملا متناسب به نوع خودرو و موتور و همچنین نحوه رانندگی دارد. اما به صورت معمول توصیه می شود تا این قطعه از خودرو خود را هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کنید تا از عملکرد صحیح و بی نقص ماشین خود اطمینان حاصل نمایید. برخی از محصولات کره ای تا ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز امکان استفاده از این قطعه را دارند. خودروهای آلمانی نیز گاها تا ۱۶۰ هزار کیلومتر نیز می توانند بدون تعویض عملکرد مناسبی داشته باشند.

علائم پاره شدن تسمه تایم

از نشانه های رایج پاره شدن این قطعه مهم در سیستم تایمینگ خودرو، خاموش شدن ناگهانی خودرو است. بنابراین اگر هنگام حرکت، ماشین شما به صورت ناگهانی خاموش شد بهتر است خودرو را به سمت کنار جاده هدایت و قبل از اینکه مجدد آن را استارت بزنید، صحت تسمه را چک کنید. شنیدن صداهای ناهنجار از کاپوت، کاهش قدرت موتور، خروج دید فراوان از اگزوزها و نشت روغن از قسمت جلوی خودرو از دیگر علائم خرابی و پاره شدن این قطعه هستند.

تسمه تایم

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا موضوعات مختلف در مورد تسمه تایم و همچنین علائم و نشانه های خرابی و تعویض آن را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم این مقاله برای شما، همراهان عزیز spmashin مفید واقع شده باشد. در صورتی که سوالی در مورد قطعات و یا خرید قطعات اصل دارید، می توانید با کارشناسان spmashin در ارتباط باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *