دانستنیها

هر آنچه در مورد طبق باید بدانید

هر آنچه در مورد طبق باید بدانید

طبق چیست؟

طبق خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوشهای محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد. طبق های در برخی موارد از نظر ظاهری شبیه به حرف A هستند چرا که از سمتی که به شاسی خودرو متصل می شوند دارای دو محور هتسند که در این حالت به آنها جناغی نیز گفته می شود.
طبق به عنوان عضوی از سیستم تعلیق خودرو، حرکت آن را مهیا می کند و به همراه دیگر اعضای این سیستم، زوایای کمبر و کستر را می سازند. به علاوه طبق ها وظیفه دارند که نیروهای عرضی وارده از جاده را به شاسی خودرو منتقل و خنثی کنند. همچنین نیروهای طولی وارده از جاده را که از طریق سگ دست منتقل شده به میل موجگیر و در نهایت به شاسی انتقال می دهد.

دلیل خرابی

عبور با سرعت‌بالا روی دست‌انداز، افتادن در چاله با شتاب بالا و هر کار دیگری که خارج از اصول صحیح رانندگی است، دلایل خرابی سیستم جلوبندی و به‌خصوص طبق و پلوس ها شمرده می‌شوند. طبق درواقع سپر محافظتی جلوبندی است. اگر هر فشاری به این سیستم وارد شود، توسط طبق دفع می‌شود اما اگر فشار بیش‌ازحد مجاز باشد، طبق آسیب‌دیده و ممکن است ببرد. بریده شدن طبق از آن دسته اتفاقاتی است که اگر در هرجایی برای خودرو بیافتد، توان حرکت را از آن گرفته و تنها راه حمل آن تا تعمیرگاه بکسل خواهد بود.

علائم خرابی

1. صدای تق تق در دست اندازها و یا صدای جیر جیر که ممکن است بر اثر حرکت طبق و تماس سایشی آن با شاسی باشد
2.انحراف شدید زوایای کمبر و کستر چرخ ها و کج شدن طبق که این مورد با مشاهده چرخ ها و عدم همراستای آنها قابل تشخیص است.
3. در بعضی موارد پارگی گردگیر سیبک یا اشکال در ساختار خود آن موجب ایراد در عملکرد طبق خواهد شد.
4. بیرون زدگی بوش ها نیز یکی دیگر از اشکالاتی است که ممکن است از نشانه‌های خرابی طبق باشد

اصول نگهداری

رانندگی اصولی و کم کردن سرعت برای عبور از سرعتگیر‌ها از اصلی ترین اصول نگهداری قطعات جلوبندی خودرو از جمله طبق محسوب می‌شوند. بررسی وضعیت بوش ها از لحاظ لهیدگی یا پارگی بوش پلاستیکی آنها در سرویس های دوره ای نیز برای اطمینان از صحت عملکرد طبق توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *