دانستنیها

هر آنچه در مورد میل موجگیر باید بدانید

میل موجگیر جلو جی ۵

میل موجگیر چیست؟

این قطعه بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که به پایداری خودرو در پیچ های تند یا حرکت مارپیچی کمک می کند. این میله که معمولا یک میله فولادی است و در دو سر خود دارای بوش است که معمولاً زیر کاپوت وصل شده و چرخ های مقابل را به یکدیگر متصل می کند. در خودروهایی که از سیستم تعلیق مستقل بهره می برند، این میله در زیر بازوها نصب می شود. بسیاری از خودروهای امروزی، در قسمت جلو دارای میل موجگیر هستند.در زمان حرکت خودرو در پیچ های شدید گشتاوری به بدنه و دیگر قطعات سیستم تعلیق ایجاد می شود که در این حالت میل موجگیر وارد عمل شده و با ایجاد گشتاوری در جهت مخالف گشتاور ایجاد شده از سرنگونی خودرو جلوگیری می کند. این عمل همچنین باعث افزایش ایمنی و آسایش سرنشینان خودرو نیز می شود. این قطعه کمک می کند تا حد امکان تماس میان لاستیک خودرو با سطح جاده در پیچ های تند قطع نشود.
با وجودی که برخی خودروسازان در طراحی محصولات خود، لاستیک ها را با زاویه ای اندک نسبت به سطح جاده نصب می کنند تا پایداری خودرو را افزایش دهند اما در شرایطی که پیچ تندتر یا سرعت حرکت در پیچ بیشتر از مقدار معینی باشد این میله موجگیر است که به کمک خودرو و سرنشینان آن می آید تا از واژگونی خودرو جلوگیری کند.

دلیل خرابی

این قطعه تحت فشار و بار زیادی است و در صورتی که در مناطق ناهموار یا با سرعت های بالا مورد استفاده قرار گیرد طبیعتا زودتر مستهلک شده و ممکن است علائم خرابی آن ظهور کنند. بوش های تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق خودرو نقش زیادی خواهند داشت.
همچنین گردگیر های استفاده در دو سر این قطعه نیز ممکن است در اثر گذر زمان دچار پارگی شوند. همچنین ممکن است بر اثر استفاده طولانی مدت از این قطعه سیبک های آن دچار لقی یا شل شدگی شوند.

علائم خرابی

میل موجگیر توسط دو عدد بوش محکم نگهداری می شود و در صورتی که این بوش ها به هر دلیلی خراب شوند، غربلیک فرمان به لرزش در می آید و اصطلاحا فرمان می زند.
در صورتی که در هنگام چرخیدن فرمان خودرو صدایی تق تق یا ضربه در فرمان احساس می کنید حتما میل موجگیر را مورد بررسی قرار دهید.

اصول نگهداری

از آنجایی که میل موجگیر یکی از قطعات سیستم تعلیق خودرو محسوب می‌شود، به مرور زمان مانند سایر قطعات مستهلک شده و می‌بایست تعویض گردد. بررسی قطعات جلو بندی در سرویس های دوره‌ای و رانندگی صحیح می‌تواند از خرابی این قطعه جلوگیری کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *