دانستنیها

هر آنچه در مورد وایر باید بدانید

هر آنچه در مورد وایر باید بدانید

وایر چیست

وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع های موتور را دارد. در سیستم های جرقه زنی مدرن، وایر شمع هم به طور کلی حذف شده است و کوئل به صورت مستقیم روی شمع قرار گرفته است که این طرح از افت ولتاژ جلوگیری میکند.
وایرها باید جریان برق با ولتاژ ۱۲ هزار ولت را با کمترین تلفات انرژی و در سریع‌ترین زمان به شمع برسانند تا شمع نیز بتواند وظیفه محول شده خود را به خوبی انجام دهد. در اثر حرارت و ارتعاش، کربن موجود در سیم ممکن است ازبین رفته و باعث کاهش جریان ولتاژ بین کویل و شمع گردد. برای کارآیی بهتر موتور، وایر باید به صورت دوره جایگزین شود.

دلیل خرابی

هر دفعه که کلید اتومبیل خود را می چرخانید، سیم احتراق باید الکتریسیته را از کوئل به شمع ها منتقل کند. این کار به آغاز فرآیند احتراق کمک خواهد کرد. به علت استفاده مداوم از سیم های برق در درون اتومبیل، آنها در طول زمان فرسوده میشوند و میتوانند سبب ایجاد انواع مختلفی از مسائل شوند. به همین دلیل باید وایر شمع را تعویض کرد.
عمر وایر شمع بسته به نوع کارخانه تولیدی و نوع خودرو بر حسب کیلومتر کارکرد تعیین میشود به عنوان مثال روی پاکت برخی از وایرهای شمع ثبت شده عمر مفید ۵۰ هزار کیلومتر و احتمالا برای جنسهای گوناگون عمر آن ها کمتر یا بیشتر باشد. اصولا دو نکته در طراحی و ساخت و طول عمر وایر شمع تأثیرگذار است:
۱ – حرارتی که از موتور به وایر شمع وارد میشود.

۲ – میزان ولتاژ برقی که از وایر شمع عبور می کند.

علائم خرابی

خرابی یا عدم عملکرد وایر می‌تواند باعث بد کار کردن موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خودرو شود. همچنین ممکن است نشتی احتمالی بنزین در سیستم سوخت رسانی خودرو و به صورت همزمان نشتی برق از وایرها باعث آتش سوزی و خطرات جانی و مالی بسیار جدی شود.کاهش قدرت موتور، بالا رفتن دمای موتور به خاطر افزایش فشار به آن، ریپ زدن موتور و لرزش‌های بیشتر از حد عادی در موتور نیز می‌تواند از علائم خرابی وایرها باشد. به علاوه عدم عملکرد صحیح وایرها می‌تواند باعث افزایش آلایندگی خودرو و همینطور ذوب شدن سر شمع‌ها نیز شود.در صورتی که روکش وایرها آسیب دیده باشد هنگام تماس دست با آنها احتمال برق گرفتگی نیز وجود دارد. معمولاً خوردگی یا مستهلک شدن روکش وایرهای با بررسی ظاهر آنها قابل شناسایی هستند.

اصول نگهداری

بهتر است هر یک سال، یک بار وایر شمع به طور کامل عوض شود. همچنین به منظور بالا بردن بهره وری موتور اتومبیل بهتر است وایرها هر چند وقت یک بار مورد بررسی قرار گیرند تا در صورت بروز علائم خرابی وایر شمع بتوان به سرعت آن را تعویض نمود.
بهترین نوع وایر شمع، وایر هایی هستند که رویه ی آن ها سیلیکونی است و پارگی و یا ترک خوردگی و پریدگی در آن ها به وجود نمی‌آید اما می‌توان گفت مهمترین علائم خرابی وایر شمع ایجاد پارگی بر روی وایر است که با بررسی قابل مشاهده است و با چک کردن ماهانه به راحتی قابل تشخیص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *