دانستنیها

هر آنچه باید در مورد توپی چرخ بدانید

توپی چرخ جک

توپی چرخ چیست؟

توپی چرخ قطعه ای است که روی سگدست سوار می شود و از یک طرف دیسک چرخ روی آن قرار دارد و چرخ بر روی آن پیچ و مهره شده و از طرف دیگر به پلوس متصل می باشد. بلبرینگ چرخ درون توپی قرار دارد که بلبرینگ نقش افزایش سرعت چرخ ها و راحتی چرخش چرخ ها حول محور پلوس رادارد.

دلیل خرابی

با گذشت زمان، با توجه به فقدان روانکاری و سایش و پاره شدن معمول، بلبرینگ ها می توانند از بین بروند. عبور از ناهمواری ها با سرعت بالا، تیک آف کشیدن و افتادن در چاله های عمیق و برخورد ضربه های شدید به چرخ ها از جمله مواردی است که به این قطعه آسیب می زند.

علائم خرابی

شنیدن صدا از چرخ ها: شنیدن صداهای غیر عادی چون گیر کردن یک قطعه یا ضربه خوردن به آن از سمت چرخ، مربوط به بروز مشکل در سیستم چرخ ها است. این صداها زمانی تشدید می شود که خودرو سرعت می گیرد. اگر هنگام دور زدن نیز صدایی شبیه به تیک تیک می شنوید، این قطعه خراب شده است. به طور کلی، شنیدن صداهای غیر معمول از سمت قطعات را جدی بگیرید.
لرزش فرمان: این مورد جزو همان نشانه هایی است که راننده را سر در گم می کند. لرزش فرمان، دلایل متفاوتی دارد که یکی از موارد آن، بروز اشکال در عملکرد توپی چرخ است.
عملکرد نامناسب ترمز: خرابی توپی چرخ از جمله عواملی است که بر کارکرد سیستم ترمز تأثیر می گذارد. در چنین مواقعی، ترمز به موقع نمی گیرد یا به اصطلاح می کشد.
شکستن بلبرینگ چرخ: اگر بلبرینگ های چرخ زود به زود از بین بروند، مشکل اصلی از توپی چرخ است.

اصول نگهداری

رانندگی اصولی و انجام ندادن حرکاتی که فشار مضاعف بر روی قطعات زیر بندی خودرو ایجاد کند مهم ترین اصل نگهداری از توپی چرخ است. همچنین بررسی و روانکاری این قطعه در سرویس های دوره ای خودرو نیز می‌تواند عمر این قطعه را بالا ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *