دانستنیها

صفحه کلاچ چیست و علائم خرابی آن کدامند ؟

صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ بخشی از گیربکس است که وظیفه آن انتقال نیرو است. این انتقال نیرو باعث افزایش قدرت خودرو می شود.این فرایند به این گونه است که هنگام حرکت خودرو با استفاده از دنده نیرو را انتقال را افزایش و به چرخ دنده های انتقال می دهیم.
این روند در خودروهایی است که دنده دستی دارند در خودروهای اتوماتیک این روند به صورت خودکار انجام می شود. با وبسایت spmashin همراه باشید تا در مورد صفحه کلاچ خودرو و دلایل خرابی آن بیشتر بدانیم.

دلایل خرابی دیسک کلاچ

زمانی که کلاچ (Clutch) درگیر می شود باعث بروز اصطکاکی بین دیسک و کلاچ، صفحه فشار و صفحه مجهز به موتور می‌شود که در نتیجه باعث ایجاد گرما و سایش در آنها می‌شود و هرچه راننده پدال کلاچ را بگیرد دیسک کلاچ داغ‌تر می‌شود.
هر چیزی که باعث افزایش بار روی کلاچ شود، سایش را تسریع می‌کند. فشار روی موتور نیز باعث افزایش قدرت می‌شود که در نتیجه روی کلاچ تاثیر می گذارد.
نسبت به نوع رانندگی و شرایط خودرو صفحه مربوط به کلاچ پس از گذشت ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به رگلاژ یا تعویض دارد. اگر هنگام حرکت پای خود را با کلاچ تکیه دهید عملا موجب درگیر شدن کلاچ می‌شوید که در طولانی مدت عمر این قطعه را کاهش می‌دهد. همچنین تردد فراوان در مسیر‌های شهری به دلیل ترمز و تعویض دنده زیاد عمر دیسک کلاچ را کم می‌کند.
جنس دیسک کلاچ‌ها معمولی شبیه به لنت ترمز است. با تمام شدن لنت کلاچ که وظیفه ایجاد اصطکاک با صفحه را برعهده دارد، انتقال نیرو ضعیف شده و دیسک بر صفحه ساییده می‌شود. تنبل‌شدن خودرو، افت شدید توان شتاب‌گیری، ضعف در کشش در سربالایی‌ها و ایجاد سر و صدا از مهم‌ترین علائم تمام‌شدن دیسک کلاچ است.

علائم خرابی صفحه کلاچ

مسلما هنگامی که قطعه ای مثل صفحه کلاچ که نقش مهمی در حرکت خودرو دارد خراب شود، خودرو با مشکلاتی روبرو می شود که می توان با توجه به آن ها فهمید که دیگر زمان تعویض دیسک کلاچ خودروی شما رسیده است. ما در اینجا برخی از این علائم و نشانه ها را لیست کرده ایم تا با استفاده از این موارد، زمان تعویض دیسک کلاچ خودروی خود را تخمین بزنید.
سنگین کار کردن خودرو می تواند یکی از این نشانه ها باشد. به عبارت دیگر اگر خودروی شما گاز زیادی می خورد اما شتاب خوبی ندارد،
ممکن است مشکل از تمام شدن صفحه کلاچ آن باشد.

خرید قطعات اصلی جک با spmashin

اگر برای حرکت خودرو از حالت سکون به حرکت، نیاز دارید تا پدال گاز را بفشارید و قدرت بیشتری به موتور اعمال کنید، احتمالا برای این قطعه مشکلی بوجود آمده است. به درستی جا نخوردن دنده ها نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های خرابی دیسک کلاچ خودرو باشد. لرزش خودرو در زمانی که قصد حرکت داریم نیز می تواند دلیلی بر فرا رسیدن زمان تعویض این قطعه باشد.

برای مشاهده و خرید صفحه کلاچ اورجینال جک جی ۵ از وبسایت spmashin می توانید از اینجا اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *