دانستنیها

نشانه های خرابی جلوبندی خودرو چیست؟

نشانه های خرابی جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو یکی از قسمت های بسیار مهم و حیاتی در خودرو به شمار می رود. جلوبندی خودرو همان قسمتی است که ارتباط میان اتاق خودرو و شاسی آن را با جاده برقرار کرده و سلامتی نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و بی نقص خودرو شما دارد. برخلاف تصور افراد، سیستم جلوبندی نیز به مانند ترمزها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم داشته و باید نهایت دقت را در این امر بکار برد. برای اینکه بتوانیم از سلامت سیستم جلوبندی خودرو خود اطمینان حاصل کنیم، نیاز است تا با نشانه های خرابی جلوبندی خودرو آشنا شویم. در این مقاله با spmashin همراه باشید تا نشانه های خرابی جلوبندی خودرو را زیر ذره بین ببریم و آن ها بررسی کنیم.

سیستم جلوبندی خودرو چیست؟

پیش از اینکه به سراغ بررسی نشانه های خرابی جلوبندی خودرو برویم، نیاز است تا به صورت کامل با سیستم جلوبندی و همچنین وظایف آن آشنا شویم. جلوبندی ماشین به مجموعه ای از قطعات گفته می شود که پل ارتباطی میان شاسی و بدنه خودرو را با سطح جاده برقرار می کند. سیستم جلوبندی خودرو شامل مجموعه قطعاتی نظیر فنرها، کمک فنرها، سیستم چرخ ها، توپی چرخ ها، سیستم فرمان، طبق ها، سیبک، میله موج گیر (میله تعادل) و بلبرینگ ها است که هر یک در سلامت جلوبندی ماشین نقشی اساسی دارند.

نشانه های خرابی جلوبندی خودرو

وظایف جلوبندی ماشین چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، جلوبندی به مانند پلی میان اتاق و شاسی و سطح جاده است. از جمله وظایف آن این است تا تعلیق و همچنین هندلینگ مناسب را هنگامی که خودرو درون چاله ها و دست اندازها می افتد و همچنین هنگام دور زدن ماشین فراهم می کند. علاوه بر این، جلوبندی ماشین همان قسمتی است که ارتعاشات و تکان های ناشی از افتادن در دست اندازها رو جذب کرده تا نهایت آرامش را برای سرنشینان فراهم کند.

نشانه های خرابی جلوبندی خودرو

نشانه های خرابی جلوبندی خودرو کدامند؟

اکنون که با قطعات و همچنین نقش جلوبندی ماشین در سیستم اتومبیل آشنا شدیم، بهتر است به سراغ بررسی علائم خرابی جلوبندی ماشین برویم و با جزییات آن ها بیشتر آشنا شویم. از جمله علائمی که می توان آن ها را به عنوان علائم خرابی و وجود نقص در سیستم جلوبندی ماشین به شمار آورد عبارتند از:

  1. هندلینگ خشک و سفت: یکی از علائمی که می تواند نشان از خرابی در سیستم جلوبندی ماشین شما باشد، سواری خشک و سفت ماشین است. اگر بعد از گذشت مدتی حس کردید که رانندگی با خودرویتان کمی سخت و دشوار شده، بهتر است جهت بررسی و تعمیر جلوبندی خودرو، به تعمیرگاه مراجعه نمایید.
  2. وجود اختلال در سیستم فرمان دهی: از دیگر نشانه های خرابی جلوبندی خودرو می توان به کشیده شده فرمان به جهات مختلف اشاره کرد. به عنوان مثال، هنگام دور زدن خودرو، فرمان بر خلاف دستور راننده عمل می کند. لرزش غیر عادی فرمان نیز می تواند از علائم عدم وجود بالانس در چرخ ها و یا همچنین وجود مشکل در سیبک ها باشد.
  3. چرب بودن قطعات سیستم جلوبندی ماشین: یکی دیگر از علائم وجود مشکل در سیستم جلوبندی ماشین، چرب و روغنی بودن فنر و کمک فنرها است. این مشکل ناشی از وجود نشتی در قطعات جلوبندی بوده و در نتیجه باید به سراغ تعمیر آن ها رفت.
  4. عدم همگون بودن آج های لاستیک: اگر بعد از مدتی متوجه ناهماهنگی در آج های لاستیک خودرو خود شدید و به اصطلاح لاستیک ساییده شده بود، می توانید به وجود مشکل در سیستم جلوبندی شک کنید. علاوه بر این، شنیده شدن صدای سوت مانند از چرخ ها به هنگام دور زدن نیز از دیگر علائمی است که نشان از خرابی در جلوبندی ماشین شما دارد.
  5. وجود نقص در سیستم تعلیق خودرو: یکی از تکنیک هایی که می توانید سلامت سیستم جلوبندی را بررسی کنید، این است که هنگام پارک بودن خودرو با دستان خود فشاری را از سمت کاپوت به جهت پایین وارد نمایید. اگر پس از اعمال فشار، ماشین شما بیش از ۲ الی ۳ بار تکان خودرو، سیستم تعلیق خودرو (Car Suspension) نیاز به بازبینی و تعمیر دارد.

نشانه های خرابی جلوبندی خودرو

سخن نهایی

سیستم جلوبندی خودرو یکی از مهمترین قسمت های موجود در خودرو است. در این مقاله سعی کردیم تا قطعات مختلف سیستم جلوبندی و همچنین نشانه های رایج خرابی جلوبندی خودرو را با یکدیگر بررسی نماییم. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. جهت خرید قطعات اصلی برای سیستم جلوبندی می توانید از وبسایت spmashin اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *