دانستنیها

هر آنچه باید در مورد دسته موتور بدانید

دسته موتور جک

دسته موتور چیست؟

دسته موتور قطعه‌ای است نگهدارنده که بین موتور و شاسی و یا بین گیربکس و شاسی خودرو قرار می‌گیرد. وظیفه این قطعه تحمل وزن مجموعه موتور و گیربکس و همچنین دفع ارتعاشات ناشی از عملکرد موتور و یا عبور از ناهمواری‌ها و البته دفع نیرو گشتاوری است که موتور به هنگام کار کردن ایجاد می‌کند.
دسته موتور‌ها در چند نمونه مختلف ساخته می‌شوند که در بیشتر خودرو‌ها از نوع ساده و لاستیکی آن استفاده می‌شود و در برخی خودرو‌های خاص دیگر نمونه‌های هیدرولیکی و یا بادی نیز ممکن است به کار گرفته شود.

دلیل خرابی

همان‌طور که گفته شد، دسته موتور‌ها برای تحمل تکان‌ها‌ و ضربات ناشی از وزن و کارکرد موتور طراحی و ساخته می‌شوند. حال اگر این تکان‌ها بیش از حد معینی باشد و یا فشار‌های وارده به آنها زیاد شود، مثل هر قطعه لاستیکی دیگری ممکن است تا دچار خستگی شده و در برابر تنش‌های وارده، توان تحمل را از دست بدهند و دچار پارگی شوند.
اما باید بدانیم که خرابی این قطعات نیز بسته به اینکه اتومبیل از چه کلاس خودرویی است و چه ویژگی‌های حرکتی دارد، متفاوت خواهد بود.
به طور کلی کار‌هایی مثل گذر از ناهمواری‌هایی که موجب پیچیدن شاسی می‌شود، تیک‌آف‌ها و شتاب‌گیری‌های ناگهانی که لگد موتور را در پی دارند و به دنبال آن معکوس کشیدن‌های شدید که باز هم در آن پیشرانه دارای بازی و تکان‌های شدید می‌شود، عبور از دست‌انداز‌های بزرگ با سرعت بالا که باعث تکان خوردن موتور خواهد شد، لرزش‌های پیشرانه ناشی از تنظیم نبودن آن، مشکل در شاسی خودرو که باعث شود تا دسته موتور و دسته گیربکس به خوبی در محل خود قرار نگیرند، جنس نامرغوب دسته‌ها، مشکل در سیستم کلاچ که باعث ایجاد لرزش در موتور و اتاق خودرو شود، لرزش اتاق ناشی از خرابی مجموعه جلوبندی یا سیستم تعلیق که باعث وارد‌شدن ضربه‌های مسیر راه به شاسی اتومبیل شود و… از جمله مهم‌ترین موارد خرابی دسته موتور و دسته گیربکس است.

علائم خرابی

۱.شکل ظاهری

خرابی در دسته موتورهای لاستیکی معمولا با بروز نشانه های پارگی در خود قطعه قابل شناسایی است.

۲.لرزش بیش از حد موتور

در صورت خرابی هر کدام از دسته موتورها لرزش های حاصل از کارکرد موتور بیشتر می‌شود.

۳.صدای غیر عادی

از دیگر نشانه های خرابی دسته موتور ایجاد سر و صدا مخصوصا در زمان عبور از ناهمواری‌ها است.

۴.تکان شدید هنگام تعویض دنده

خرابی دسته موتور بالا موجب چرخش گشتاوری بیش از حد موتور و تشدید تکانه‌های شدید به هنگام نیم کلاچ و یا تعویض دنده در نمونه های اتوماتیک بین دنده‌های جلو و عقب شود.

نگهداری اصولی

به طور کلی نمیتوان زمان مفیدی را برای تعویض دسته موتورها پیش بینی کرد. خرابی این قطعه به طور مستقیم به نوع رانندگی با خودرو و مسیر حرکتی آن بازمی‌گردد پس بهتر است به صورت دوره‌ای وضعیت سلامت دسته موتورها بررسی شود. در صورتی که دسته موتورها دچار مشکل باشند؟ در دراز مدت و تحت فشار زیاد و عبور پر سرعت از دست‌اندازها و یا شتابگیری های ناگهانی می‌تواند موجب خرابی بقیه قطعات مانند پلوس ها شود و هزینه بیشتری را به جیب مالک تحمیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *