دانستنیها

هر آنچه در مورد روغن گیربکس و گیربکس اتوماتیک باید بدانید

ٰروغن گیربکس اصلی Mannol جی ۵

روغن گیربکس mannol

گیربکس اتوماتیک یا دنده خودکار، نوعی از جعبه دنده خودرو است که در آن تعویض دنده‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود. گیربکس اتوماتیک هم مانند سایر سیستم‌های خودرو با روغن کار می‌کند. روغن گیربکس اتوماتیک یک مانع روان‌کننده است که قطعات گیربکس را روغن‌کاری می‌کند. در گیربکس‌های اتوماتیک علاوه بر روغن‌کاری، خنک کردن و انتقال قدرت هم توسط روغن انجام می‌شود.

انواع روغن گیربکس
روغن‌های گیربکس خودرو در دو نوع تولید می‌شوند:
روغن هیدرولیک MTF: این نوع روغن هیدرولیک برای استفاده در سیستم گیربکس دستی ساخته شده است که به آن Manual Transmission Fluid گفته می‌شود.
روغن هیدرولیک ATF: این نوع روغن برای استفاده در سیستم گیربکس اتوماتیک ساخته شده است و به آن Automatic Transmission Fluid گفته می‌شود.

کارکردهای روغن گیربکس اتومات

روغن‌های ATF عملکردهای متفاوتی به شرح زیر دارند:

انتقال قدرت موتور از طریق مبدل گشتاور

کنترل دما از طریق انتقال حرارت

روانکاری یاتاقان‌ها و دنده‌ها

روانکاری کلیه سطوح اصطکاک

کنترل تورم آب‌بندها

کنترل اصطکاک در صفحه کلاچ‌ها در دمای متغیر

محافظت از سطوح فلزات در برابر خوردگی

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

توصیه می‌شود پس از طی هر 60000 کیلومتر یا هر 36 ماه، روغن گیربکس را تعویض کنید. اما بهتر است به صورت دوره‌ای سطح و کیفیت روغن را کنترل کنید. اگر روغن گیربکس را به موقع تعویض نکنید، کلاچ‌ها روی یکدیگر سر می‌خورند و صدمه می‌بینند. معمولاً روغن گیربکس اتومات را در کیلومترهای بالا تعویض می‌کنند. اما با این حال اگر با یکی از علامت‌های زیر موجه شدید، بهتر است به تعمیرگاه یا نمایندگی مراجعه کنید:

شنیدن صدای ناهنجار هنگام تعویض دنده

تعویض سخت دنده‌ها

جا نرفتن دنده

علائم خرابی روغن گیربکس اتوماتیک

فساد و یا افت کیفیت روغن گیربکس علائمی دارد که در ادامه شرح می‌دهیم:

تغییر رنگ

دست خود را به روغن آغشته کنید. روغن سالم شفاف و قرمر رنگ است. اگر روغن فاسد شده باشد، شفافیت خود را از دست می‌دهد و رنگ آن به قهوه‌ای متمایل می‌شود.

شیری رنگ شدن

اگر روغن گیربکس خودروی شما شیری رنگ شده، حتماً با آب مخلوط شده است. وجود آب در روغن گیربکس باعث می‌شود که دنده‌ها روی هم سر بخورند و تعویض دنده به درستی انجام نشود.

کدر شدن روغن

روغن گیربکس سالم شفاف است. از دست دادن شفافیت و کدر شدن روغن، علامت وجود ناخالصی و براده در آن است. وجود براده باعث مسدود شدن مجاری سیستم گیربکس می‌شود که در نهایت به افت فشار سیستم منجر می‌شود.

روغن گیربکس اتومات نقش حیاتی در عملکرد خودرو دارد و اشتباه در انتخاب روغن ممکن است خسارت زیادی به خودرو وارد کند. هنگام خرید روغن گیربکس دقت کنید که روغن همه ویژگی‌هایی را که گفتیم، داشته باشد تا سیستم گیربکس خودروی شما آسیب نبیند. برای انتخاب روغن گیربکس مناسب، بهترین منبع دفترچه راهنمای خودرو است.
اگر سطح روغن گیربکس پایین آمده، از همان مارک روغن برای پر کردن مخزن استفاده کنید. چون حتی در صورت یکسان بودن گرانروی، مخلوط کردن دو نوع روغن به سیستم گیربکس صدمه می‌زند. اگر می‌خواهید از روغن دیگری استفاده کنید، حتماً مخزن را خالی کنید.
از خریدن روغن‌های بی‌نام و نشان و فله‌ای خودداری کنید. این کار ممکن است در کوتاه‌مدت هزینه‌های شما را کاهش دهد، اما در درازمدت به سیستم گیربکس صدمه می‌زند و هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل می‌کند.

امروزه در کشور ما روغن گیربکس و موتور اصلی به دلیل عدم واردات بسیار کمیاب است و بسیاری از خرابی های موتور و گیربکس ناشی از روغن‌های تقلبی در این بازار است.
راه تشخیص این روغن‌ها تنها از‌ روی بو و رنگ روغن بوده و این کار‌ به راحتی برای یک مکانیک یا متخصص گیربکس قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *