اخبار و بررسی ها, دانستنیها

همه چیز در مورد واشر سر سیلندر خودرو

واشر سر سیلندر خودرو

یکی از قطعات مهم و حیاتی در سیستم پیشرانه خودرو، که اغلب اوقات مورد بی توجهی رانندگان نیز قرار می گیرد، واشر سر سیلندر است. واشر سر سیلندر یکی از مهم ترین قطعات موجود در موتور خودرو است که عملکرد صحیح پیشرانه و همچنین خودرو وابستگی فراوان به آن دارد. به دلیل اهمیت بالای واشر سر سیلندر در عملکرد بی نقص آن، نیاز است تا با واشر سر سیلندر خودرو و همچنین نکات نگهداری از آن به صورت کامل آشنا شویم. در این مقاله با وبسایت spmashin همراه باشید تا به سراغ بررسی واشر سر سیلندر و همچنین نکات نگهداری از آن در خودرو برویم. 

واشر سر سیلندر خودرو چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی نکات نگهداری از واشر سر سیلندر برویم، بهتر است تا با خود قطعه واشر سر سیلندر آشنا شویم. نام قطعه ای که میان سیلندر و سر سیلندر قرار می گیرد، واشر سر سیلندر است. واشر سر سیلندر وظیفه دارد تا فضای موجود میان سیلندر و سر سیلندر را یکپارچه کرده تا از نشت هر گونه گاز از محفظه احتراق موتور، نشت آب از کانال های مربوطه و همچنین نشت کردن روغن از کانال ها انتقال روغن در موتور خودرو هنگام جا به جایی پیستون ها جلوگیری کند. علاوه بر این، واشر سر سیلندر امکان گردش روغن و همچنین آب را بدون مخلوط شدن در محیط موتور می دهد تا عملکرد آن بدون نقص و عیب باشد. 

واشر سر سیلندر خودرو

واشر سر سیلندر خودرو از چه آلیاژی ساخته شده است؟

واشر سر سیلندر (Car Head Gasket) به دلیل وظیفه خطیری که دارد از پنبه نسوز، فولاد و مس ساخته شده است تا مقاومت بسیار بالایی از خود در برابر حرارت و فشار ناشی از پیشرانه خودرو را تحمل کند. به دلیل نقش انکارناپذیر واشر سر سیلندر در موتور خودرو نیاز است تا هنگام خرید آن دقت کافی را به خرج دهید تا یک محصول باکیفیت و عالی را برای خودرو خود تهیه نمایید.

منظور از سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

دلایل متعددی موجب سوختن واشر سر سیلندر در ماشین می شوند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. اما منظور از سوختن واشر سر سیلندر هنگامی است که واشر سر سیلندر شکل و حالت طبیعی و استاندارد خود را از دست داده و به اصلاح دفرمه شده است. سوختن واشر سر سیلندر موجب نابودی سیستم آب بندی موتور خودرو شده و آسیب فراوانی به پیشرانه خودرو وارد خواهد کرد.

واشر سر سیلندر خودرو

دلایل سوختن واشر سر سیلندر خودرو چیست؟

دلایل متعددی هستند که می توانند به سوزاندن واشر سر سیلندر ماشین منجر شوند. به طور کلی می توان گفت که داغ شدن موتور خودرو، که به دلیل کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن خودرو اتفاق می افتد، از جمله دلایل سوختن واشر سر سیلندر است. رسوب و نقص در عملکرد پروانه، وجود نقص در کارکرد ترموستات خودرو و همچنین وجود مشکل در پمپ آب خودرو از دیگر دلایل موجود بابت سوختن واشر سر سیلندر هستند. به صورت خلاصه می توان دلایل سوختن واشر سر سیلندر خودرو را به صورت زیر لیست کرد:

  • کاهش آب رادیاتور و جوش آوردن خودرو
  • بسته شدن مسیر آب در موتور خودرو
  • وجود نقص و ایراد در عملکرد ترموستات
  • نقص فنی در کارکرد پروانه خودرو
  • عدم گردش آب در موتور و عملکرد ناقص پمپ آب

نشانه های سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

پس از اینکه با دلایل سوختن واشر سر سیلندر ماشین آشنا شدیم، اکنون نوبت آن رسیده است تا با نشانه های سوختن واشر سر سیلندر آشنا شویم. در ادامه لیست برخی از نشانه های سوختن واشر سر سیلندر خودرو را بررسی خواهیم کرد. از جمله نشانه های سوختن واشر سر سیلندر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخلوط شدن آب با روغن در موتور (شیری شدن روغن موتور)
  • کم بودن آب رادیاتور ماشین
  • دیر روشن شدن و یا عدم کارکرد صحیح موتور خودرو
  • کاهش کشش و توان موتور خودرو
  • مشاهده روغن در داخل مخزن رادیاتور
  • خروج دود سفید از موتور خودرو

واشر سر سیلندر خودرو

سخن نهایی

اهمیت واشر سر سیلندر در خودرو به هیچ عنوان قابل کتمان نیست. نقش پر رنگ واشر سر سیلندر در عملکرد صحیح خودرو بر هیچ کسی پوشیده نیست. در این مقاله سعی کردیم تا واشر سر سیلندر خودرو را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم این مقاله برای شما همراهان همیشگی spmashin مفید واقع شده باشد. در صورت وجود هر گونه سوال و پیشنهاد می توانید با کارشناسان spmashin در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *