دانستنیها

هر آنچه در مورد کوئل باید بدانید

کوئل

کوئل چیست؟

در موتورهای احتراق داخلی زمانی که مخلوط بنزین و هوا در مرحله تراکم قرار دارند با مجموعه‌ای که از مصرف شمع ایجاد می­‌شود انفجار صورت می­‌گیرد که برای ایجاد این انفجار به ولتاژ بسیار بالایی نیاز است. در حالت عادی ولتاژ باتری ۱۲ الی ۱۴ ولت است که پاسخگو برای عمل انفجار است. زیرا که بسته به وضعیت شمع به ولتاژی بین ۷۰۰۰ الی ۲۵۰۰۰ ولت نیاز است تا بتوان در کسری از ثانیه انفجار صورت گیرد. برای تأمین این ولتاژ مورد نیاز از قطعه­‌ای به نام کوئل استفاده می­‌شود.

دلیل خرابی

کوئل خودرو دارای عمر مشخصی نیست اما با گذشت زمان بر اثر حرارت و جریان برق کارایی خود را از دست می‌دهد. همچنین عملکرد نادرست باتری و سیستم برق موتور نیز از دلایل خرابی کوئل است.

علائم خرابی

کوئل ممکن است نیم سوز یا به طور کامل خراب شود. علائم خراب شدن این قطعه عبارتند از:

1. پس زدن شعله

پس زدن شعله یا آتش سوزی در ماشین می تواند نشان دهنده خرابی کویل موتور در مراحل اولیه باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سوخت استفاده نشده در سیلندرهای موتور باقی بمانند و به لوله اگزوز برسند.
اگر این مشکل برطرف نشود ، در نتیجه هزینه تعمیر آن بسیار بالاتر خواهد رفت. این مشکل معمولا از طریق خروج دود سیاه از لوله اگزوز شناسایی می گردد. بوی بنزین نیز یکی از نشانه های خرابی کویل است.

2. کیفیت پایین بنزین

یکی از نشانه های خرابی کوئل، پایین آمدن کیفیت بنزین است. اگر بنزین شما زودتر تمام می شود، یعنی مشکلی در کویل وجود دارد.

3. آتش گرفتن موتور

آتش گرفتن موتور نیز اغلب در ماشین هایی دیده می‌شود که کوئل آن ها با مشکل مواجه باشد. اگر سعی کنید که در این شرایط ماشین را استارت بزنید ، صدایی شبیه به سرفه می‌دهد. زمانی که با سرعت بالا حرکت کنید ، این صدا افزایش پیدا خواهد کرد. ماشینی که کوئل موتور آن آسیب دیده باشد، دچار لرزش می شود.

4. حرکت نکردن ماشین

خرابی کوئل موتور ممکن است گاهی اوقات موجب حرکت نکردن ماشین شود و علت آن هم جرقه های نامنظمی است که به شمع موتور وارد می شود و کویل را دچار مشکل می‌کند . ماشین در این شرایط به طور کامل خاموش می شود و ممکن است که با ری استارت کردن روشن شود.

5. قدرت ضعیف موتور

با آسیب دیدن کوئل معمولا ممکن است که احساس کنید موتور ماشین دچار ضعف شده و مثل همیشه قدرت ندارد.

6. چراغ موتور و کد DTC را چک کنید

اغلب چراغ چک در پشت آمپر روشن می‌شود . معمولا هم کد موتور P0351 است . اسکن کردن این کد و با خطا مواجه شدن احتمالا یکی از آسان ترین راه های تشخیصی مشکل کوئل است . بنابراین اگر دیدید که این کد ارور می دهد، چراغ موتور را چک کنید و از ابزار اسکن استفاده کنید.

7. استارت سخت موتور

استارت سخت موتور اغلب نشانه این است که ماشین از یک کوئل جداگانه استفاده می کند. اگر کوئل عملکرد صحیحی نداشته باشد، یعنی موتور بدون جرقه ای درون سیلندرها هندل می کند.

اصول نگهداری

برای اطمینان از سلامت کوئل خودرو، سیستم برق موتور، باطری و اتصالات مربوطه را چک کنید. برای چک کردن سلامت کوئل نیز با مراجعه به یک برقکار خودرو از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *