دانستنیها

هر آنچه باید تسمه دینام بدانید

تسمه دینام

تسمه دینام (Serpentine belt)، قطعه‌ای بسیار کاربردی است که انرژی موتور را به قطعاتی مانند دینام، واتر پمپ، سیستم تهویه مطبوع و پمپ فرمان هیدرولیک انتقال می‌دهد، این قطعه از طریق انرژی دورانی موتور به حرکت واداشته شده و با به حرکت در آوردن دینام خودرو باعث تبدیل نیروی حرکتی به الکتریکی می‌شود. این قطعه نقش بسیار مهمی در اتومبیل دارد به گونه‌ای که اختلال در عملکرد آن حرکت اتومبیل را با مشکل مواجه می‌کند.

دلیل خرابی تسمه دینام

عمر مفید این تسمه با توجه اصلی و فابریک بودن آن به توصیه کارخانه سازنده باز می‌گردد و معمولا با هر بار تعویض آن، تسمه دینام نیز تعویض می‌گردد.
استفاده از این قطعه با برندهای متفرقه و غیر اصلی باعث فشار به دینام و در نتیجه فشار به سیم کشی و قطعات برقی خودرو می‌شود

علائم خرابی تسمه دینام

مطمئن ترین زمان برای تعویض تسمه دینام توجه به مسافت طی شده و حتی زمان تعویض این قطعه است. اما بسته به عوامل مختلف و کیفیت تسمه تایم ممکن است لازم باشد زودتر از موعود تعویض گردد. از علائم و نشانه‌های تعویض این قطعه حیاتی و مهم می‌توان به:

۱.روشن شدن چراغ باتری

این تسمه وظیفه شارژ باطری را بر عهده دارد و در صورتی که باطری شارژ نشود این چراغ روشن خواهد شد.

۲.تغییرات ظاهر

اگر در بازدید از تسمه متوجه پوسیدگی، ترک و یا خوردگی تسمه شدید نسبت به تعویض آن اقدام کنید

۳.صدای غیر طبیعی

اگر تسمه دینام مستهلک و یا دچار مشکل شده باشد ممکن است ایجاد صدایی شبیه به جیر جیر کند.

۴.اختلال در عملکرد سیستم‌های برقی

اگر تسمه دینام دچار‌مشکل شود، دینام به خوبی نمیتواند برق مورد نیاز قطعات را تامین کنید و حتی ممکن به قطعات برقی آسیب جدی وارد کند

۵. جوش آوردن خودرو

عملکرد واتر پمپ نیز به این تسمه وابسته است و اگر تسمه دچار مشکل شود، از کار افتادن واتر پمپ و عدم گردش جریان آب با اختلال مواجه شده و خودرو جوش می‌آورد.

اصول نگهداری

همانطور که گفته شد، مطمئن ترین راه برای اطمینان خاطر از تسمه دینام، تعویض به موقع آن خواهد بود. البته فراموش نکنید که در بازدید های دوره ای نیز از این تسمه بازدید کنید چرا که خرابی قطعات مکمل مانند هرزگردها ممکن است باعث خرابی تسمه شود.

شما عزیزان می توانید برای مشاهده و خرید تسمه دینام اورجینال و باکیفیت برای محصولات جک از سایت spmashin بر روی اینجا کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *