دانستنیها

تسمه کولر چیست و دلایل خرابی آن کدامند؟

تسمه کولر

تسمه کولر یا تسمه هیدرولیک مجموعه‌ای از یک تسمه، هرزگرد و تسمه سفت‌کن است که سیستم‌های تهویه‌مطبوع، آلترناتور (دینام) و سیستم هیدرولیک فرمان برای کار کردن به آن نیاز دارند و نیروی مورد نیاز خود را از این تسمه تأمین می‌کنند. در برخی خودروها حتی واتر پمپ متعلق به سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرانه نیز توان خود را از تسمه دینام می‌گیرد. بنابراین تسمه دینام یک عضو حیاتی و مهم در خودرو محسوب می‌شود. در این مقاله با وبسایت spmashin همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد تسمه کولر پیدا کنیم.

دلیل خرابی تسمه کولر

عمر تسمه هیدرولیک خودرو (Fan Belt) با توجه به اصلی و فابریک بودن به توصیه کارخانه سازنده باز می‌گردد که معمولا بین ۴۵ تا ۶۵ هزار کیلومتر است.
استفاده از تسمه هیدرولیک با برندهایی که کارخانه سازنده خودرو آن‌ها را توصیه نکرده ، بدلیل عمر پایین این تسمه ها می‌تواند آسیب زیادی به مجموعه کمپرسور کولر و هیدرولیک شود و خودرو را دچار سانحه کند.

علائم خرابی تسمه هیدرولیک خودرو

شایع ترین و مهمترین نشانه خرابی این قطعه ، شنیدن صدا از داخل کاپوت جلو است. مدتی که از عمر این قطعه می گذرد، کار کردن آن با صدایی شبیه به جیر جیر همراه می شود. برای بازدید از تسمه ، داخل کاپوت جلو، زیر کمپرسور کولر را نگاه کنید.
لازم به ذکر است در حال حاضر، بسیاری از خودروها به دلیل نوع طراحی سیستم موتورشان، فاقد این قطعه هستند. در واقع در این خودروها، تسمه دینام جایگزینی برای سایر تسمه ها است.
از آنجایی که کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک با تسمه این تسمه کار میکند، پاره شدن آن باعث از کار افتادن این سیستم‌ها خواهد شد. پارگی تسمه هیدرولیک باعث سفت شدن فرمان و کار نکردن سیستم خنک کننده می‌شود. باید توجه داشت که در صورت از کار افتادن سیستم هیدرولیک فرمان، فرمان خودرو بسیار سفت شده و کنترل خودرو خیلی سخت می‌شود و این از نظر ایمنی بسیار خطرناک خواهد بود.

اصول نگهداری تسمه کولر

بهترین راه‌ برای بررسی تسمه، نگاه کردن به سطح آن است. تسمه باید از نظر وجود ترک، پارگی یا ریش ریش شدن با چشم بررسی شود. اگر هر چیز غیر عادی روی سطح تسمه مشاهده شد، باید تسمه را تعویض کرد. اگر هر یک از علائم بالا را در خودروی خود دیدید بهتر است فورا به یک مکانیک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

برای مشاهده و خرید تسمه کولر اورجینال برای محصولات جک می توانید از اینجا اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *