جک جی۵

هر آنچه در مورد تسمه تایم جی۵ باید بدانید

تسمه تایم جی۵

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم یکی از اصلی‌ترین قطعات در پیشرانه نام برده می‌شود و وظیفه زمانبندی باز شدن سوپاپ‌ها را بر عهده دارد.

دلیل خرابی

عمر تسمه تایم با توجه به اصلی و فابریک بودن به توصیه کارخانه سازنده باز می‌گردد که معمولا بین ۴۵ تا ۶۵ هزار کیلومتر است.
استفاده از تسمه تایم با برندهایی که کارخانه سازنده خودرو آن‌ها را توصیه نکرده ، بدلیل عمر پایین این تسمه ها بسیار خطرپذیر است و در صورت فشار به خودرو این تسمه پاره یا از هرزگرد جدا می‌شود.

علائم خرابی

قطعا توجه به مدت تسمه‌تایم و مسافت طی شده خودرو مطمئن ترین راه است اما بسته به عوامل مختلف و کیفیت تسمه‌تایم ممکن است که لازم باشد تا زودتر از موعد نسبت به تعویض آن اقدام کنیم؛ اگر این قطعه نیاز به تعویض زودتر از موعد داشته باشد نشانه هایی با خود به همراه دارد که این نشانه‌ها عبارتند از:

1. تغییرات ظاهری

اگر در بازدید‌های دوره‌ای خودرو متوجه پوسیدگی، ترک‌های ریز و یا خوردگی دندانه‌های تسمه شدید سریعا نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

2. خاموش شدن خودرو

از مهم‌ترین نشانه‌ها، خاموشی ناگهانی خودرو است، اگر با چنین وضعیتی مواجه شدید از استارت زدن‌های پیاپی بپرهیزید، زیرا باعث آسیب بیشتر می‌شود.

3. لرزش غیرعادی و افزایش مصرف سوخت

اگر تسمه‌تایم مستهلک باشد و مقدار بسیار جزئی از محل خود حرکت کند باعث می‌شود تا تنظیمات سوپاپ‌ها بهم بخورد و در نتیجه افزایش مصرف سوخت و لرزش غیرعادی موتور را به همراه دارد.

4. صدای ضربه در زیر کاپوت

اگر از زیر درب موتور صدای ضربه شنیدید، احتمال این‌ که این صدا مربوط به صدای برخورد تسمه تایمینگ با پوشش پلاستیکی روی باشد آن زیاد است. این اتفاق در صورت شل شدن تسمه اتفاق می‌افتد.

نگهداری اصولی

همانطور که گفته شد، مطمئن ترین راه برای در امان ماندن از خرابی های مربط به تسمه تایم، تعویض به موقع آن در کیلومترهای مقرر شده توسط کارخانه سازنده ‌و جایگزینی با تسمه اصلی است. اگر خودروی خود را به صورت دست دوم خریداری کردید بهتر است سوابق تعویض این تسمه را جویا بشید و اگر سابقه‌ای از آن در دسترس نیست در اولین فرصت تسمه را تعویض کرده تا با خیالی آسوده سوار بر خودروی خود شوید.
در خودروی جک جی ۵ زمان تعویض تسمه تایم طبق استاندارد کارخانه سازنده هر ۶۰ هزار‌کیلومتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *