دانستنیها

هر آنچه در مورد شمع باید بدانید

شمع

شمع چیست؟

شمع خودرو یکی از اجزایی که است که روی موتور و در واقع بر روی سرسیلندر قرار می‌گیرد و یکی از مهمترین اجزا در فرایند احتراق خودرو است. شمع ماشین از عایق چینی، الکترود و واشر تشکیل می‌شود و با دریافت ولتاژ بالا، عمل جرقه زنی در محفظه سیلندر را انجام می‌دهد. پس از اینکه کوئل خودرو جریان با ولتاژ پایین را از باتری خودرو دریافت کرد ولتاژ آن را افزایش می‌دهد و سپس این جریان ولتاژ بالا به شمع منتقل می‌شود. پس از این اتفاق جریان بین دو الکترود مرکزی و جانبی موجود در شمع که یکی مثبت و دیگری منفی است افزایش یافته و ساختار گازهای موجود در محفظه را تغییر می‌دهد. با افزایش ولتاژ گازهای موجود یونیزه می‌شوند و رسانای جریان الکتریکی شده و در محفظه ایجاد احتراق می‌کنند.

دلیل خرابی

شمع خودرو نیز‌ مانند سایر قطعات مصرفی دارای یک عمر مفید است و طی کیلومتر مشخصی باید تعویض گردد.
هر بار جرقه ایجاد شده توسط شمع، مقداری از الکترود آن را از بین می‌برد و به این ترتیب عمر شمع کاهش می‌یابد‌ همچنین شکسته شدن عایق چینی شمع خودرو موجب کاهش عملکرد و در نتیجه خرابی شمع می‌شود.
برقی که به شمع می‌رسد تا شمع آن را به جرقه تبدیل کند از طریق کویل تأمین می‌شود. بنابراین خرابی کویل‌ها نیز در نتیجه به اختلال در عملکرد شمع‌ها منجر خواهد شد.

علائم خرابی

۱.خام سوزی
اگر شمع خراب باشد و نتواند کار خود را انجام دهد موتور نیز به درستی کار نخواهد کرد. در این بین گفته می‌شود که موتور اصطلاحاً خام‌سوزی دارد. همین خام‌سوزی می‌تواند در نهایت کاتالیست خودرو را درگیر سازد و موجب شود که آلایندگی خودرو تا حد زیادی افزایش یابد.

۲.ایراد در استارت خوردن موتور
مشکل دیگری که ممکن است به هنگام خرابی شمع خودرو بروز کند این است که فرآیند استارت زدن دشوار می‌شود، خصوصا اول صبح زمستانی که سرما هم در ماجرا دخیل شده است.

۳.مشکل در شتابگیری
اگر‌ شمع دچار مشکل باشد، شتاب خودرو کاسته می‌شود. افزون بر این به هنگام دور گرفتن موتور نیز ممکن است صداهایی از اگزوز به گوش برسد، صداهایی که گاهی برای برخی خودروها همراه است.

۴.سیاه شدن شمع
سیاه شدن شمع خودرو نیز می‌تواند نشانه دیگری از خرابی شمع خودرو باشد

اصول نگهداری

همانطور که گفته شد شمع دارای عمری مفید است. پس بنا بر توصیه سازنده خودرو شمع را در موعد مقرر تعویض کنید.
همچنان اگر علائمی از خرابی این قطعه مشاهده کردید بدون درنگ نسبت به بررسی این قطعه اقدام کنید تا از آسیب به دیگر قطعات جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *