دانستنیها

همه چیز در مورد دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل خودرو

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که توزیع قدرت موتور میان چرخ ها درون خودروهای امروز به چه صورت انجام می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به دیفرانسیل خودرو و نحوه عملکرد آن داشته باشیم. دیفرانسیل خودرو یکی از قطعات مهم در سیستم انتقال قدرت خودرو به شمار می رود که وظیفه آن انتقال توان تولیدی پیشرانه خودرو به چرخ های محرک خودرو است. قطعه دیفرانسیل در تمامی ماشین های موجود از قبیل خودروهای سنگین تا خودروهای سواری وجود داشته و نقشی اساسی را در حرکت کردن صحیح خودرو ایفا می کند. در این مقاله با وبسایت spmashin همراه باشید تا به صورت کامل با این قطعه در خودروها و انواع مختلف آن آشنا شویم.

دیفرانسیل خودرو چیست؟

برای اینکه خودرو بتواند حرکت کند، نیاز است تا قدرت تولیدی پیشرانه آن به چرخ های آن انتقال پیدا کند. به همین خاطر، یک سیستم انتقال قدرت درون تمامی خودروها وجود دارد که این توان را در میان چرخ ها توزیع می کنند. دیفرانسیل خودرو (car differential)، قطعه ای است که عضوی جدا نشدنی از این سیستم به شمار می رود. این قطعه حیاتی، وظیفه دارد تا جهت انتقال نیرو درون خودرو را به گونه ای تغییر دهد تا نیروی موتور به قسمت های مساوی تقسیم شده و هر چرخ را به حرکت در آورد. بنابراین، حضور دیفرانسیل برای حرکت کردن خودرو و چرخیدن چرخ ها با سرعت های مختلف حیاتی و بسیار مهم است.

دیفرانسیل خودرو

نحوه انتقال قدرت درون خودرو چگونه است؟

توانی که توسط موتور خودرو تولید می شود، مراحل مختلفی را طی میکند تا به محور حرکت و در نهایت به چرخ های ماشین برسد. محور محرک، همان محوری است که خودرو را به حرکت در می آورد. چرخ هایی که به این محور متصل هستند محور متحرک نامیده می شوند. در این میان واسطه هایی نظیر گیربکس و کلاچ وجود دارند که در سیستم انتقال نقش دارند. در خروجی گیربکس خودرو یک میل گردان وجود دارد که برای منتقل کردن توان خودرو به محور محرک، نیازمند دیفرانسیل خودرو است. دیفرانسیل خودرو وظیفه دارد تا سرعت چرخش چرخ های محرک را تنظیم کند تا در هنگام پیچیدن خودرو دچار مشکل نشود.

دلایل اهمیت دیفرانسیل خودرو چیست؟

هنگامی که خودرویی دور می زند، چرخ های محرک آن با سرعت های مختلفی می چرخند. طبیعتا چرخ هایی که به سمت جهت پیچ هستند، مسافت کمتری را در مقایسه با چرخ هایی که به خلاف جهت پیچ هستند طی می کنند و بنابراین باید سرعت چرخش آن ها کمتر باشد. اگر قرار باشد چرخ ها با سرعت یکسان در سر پیچ ها بچرخند، قفل شده و چرخش خودرو عملا غیر ممکن خواهد شد. دیفرانسیل خودرو قطعه ای است که در اینجا به کمک راننده آمده و نیرو موتور را به گونه ای به چرخ ها می رساند تا بتوانند با سرعت های مختلفی بچرخند. به صورت خلاصه می توان گفت که دیفرانسیل درون سیستم انتقال قدرت سه کار را انجام می دهد که عبارتند از:

  1. تغییر جهت نیروی موتور و انتقال آن به چرخ ها
  2. به عنوان آخرین قطعه تغییر گشتاور و دور موتور خودرو عمل کرده و آن ها را کاهش می دهد
  3. توزیع قدرت را به گونه ای انجام می دهد تا چرخ ها بتوانند با سرعت متفاوت بچرخن

دیفرانسیل خودرو

انواع مختلف دیفرانسیل خودرو

اکنون که با عملکرد دیفرانسیل خودرو و نقش اساسی آن در سیستم انتقال قدرت ماشین آشنا شدیم، بهتر است به سراغ انواع مختلف دیفرانسیل برویم و آن ها را بررسی کنیم. بطور کلی چهار نوع دیفرانسیل در صنعت خودرو وجود دارد که عبارتند از:

  • دیفرانسیل جلو و یا چرخ جلو متحرک (FWD): در این نوع دیفرانسیل همانطور که از نامش پیداست، قدرت موتور تنها میان چرخ های جلو تقسیم می شود و خبری از انتقال قدرت به چرخ های عقب نیست.
  • دیفرانسیل عقب و یا چرخ عقب متحرک (RWD): این دسته از دیفرانسیل دقیقا بر خلاف دیفرانسیل های چرخ جلو عمل می کنند و توان موتور را تنها در میان چرخ های عقب تقسیم می کنند.
  • دیفرانسیل تمام چرخ (AWD): دیفرانسیل های تمام چرخ از سه دیفرانسیل تشکیل شده است. در محور جلو یک دیفرانسیل، در محور عقب یک دیفرانسیل و در میان آن ها نیز یک دیفرانسیل به کار رفته است. دلیل وجود دیفرانسیل سوم تفاوت میان سرعت چرخش چرخ های محور جلو و محور عقب هستند.
  • دیفرانسیل چهار چرخ متحرک (4WD): در این نوع از دیفرانسیل ها، بر خلاف دیفرانسیل های چهارچرخ خبری از دیفرانسیل سوم نیست. در عوض، هنگام رانندگی در حالت چهارچرخ، محور جلو و عقب نسبت به یکدیگر قفل می شوند تا هر چهارچرخ خودرو با سرعت یکسان بچرخند.

دیفرانسیل خودرو

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم تا نقش دیفرانسیل خودرو در سیستم انتقال قدرت و انواع مختلف آن در خودروهای امروزی را بررسی کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما همراهان گرامی spmashin مفید بوده باشد. شما می توانید جهت خرید قطعات اورجینال و همچنین وجود هرگونه سوال با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *